Psiholoģiskais aikido – mutiskās aizsardzības māksla
Vai jūsu dzīvē ir bijuši gadījumi, kad jūs kāda cilvēka rupjas uzvedības dēļ zaudējāt pašpārliecinātību, nosvīdāt, nosarkāt vai apklusāt. Tas ir, demonstrējāt oponentam tieši to reakciju, ko viņš gaidīja. Piekrītat, ka, pirmkārt, ir sarežģīti pēc apmulsuma uzstāties publikas priekšā, otrkārt, pat ja jūsu uzstāšanās ir lieliski sagatavota, pastāv liela varbūtība, ka iespaids par jūsu uzstāšanos nebūs pārliecinošs?
Ja jūs gribat būt patiešām labs orators, jums jāiemācās izturēt triecienu un jāiemācās strādāt ar sarežģītu auditoriju.
Oratora meistarības treniņos licenzētā Mācību centrā LANDO® tie, kas uzsāk mācības un profesionāļi var atrast veiksmīgu dažādu metožu, paņēmienu un vingrinājumu sintēzi, jo Mācību centra LANDO® direktore Irina Lando bieži uzstājas tiešajā ēterā radio un televīzijā, tāpēc treniņos jūs varēsiet smelties katrs sev svarīgu uzvedības pieredzi nestandarta situācijās.
Sākuma noskaidrosim, ko tieši grib sasniegt oponenti, uzdodot neērtus jautājumus. Ja viņu mērķis ir vienkārši pievērst sev uzmanību, tā ir viena lieta, ja mērķis ir pazemot jūs, tā ir pavisam cita lieta.
Pirmajā gadījumā ir diezgan vienkārši tikt galā ar izkliedzieniem no vietas un nevajadzīgiem komentāriem. Visbiežāk tie, kas kliedz no zāles skaļāk par citiem, pilnīgi apjūk, ja viņus uzaicina uz skatuves. Jo skaļāks ir kliedziens no pūļa, jo lielāka iespējamība, ka cilvēks kategoriski atteiksies iziet uz skatuves.
Tādējādi, manā praksē bija gadījums, kad psihologs, aizstāvot maģistra darbu, demonstrēja darbu ar bērniem bērnudārza grupā. Komisija, novērtējot darbu, izlika maksimālo balli. Un tikai viena sieviete bija kategoriski pret piecām ballēm. Viņa kā iemeslu minēja faktu, ka viens bērns no divdesmit bērniem netika galā ar uzdevumu. Jāatzīmē, ka zēnam bija attīstības problēmas, un visa komisija, kā jau profesionāļi, protams, to redzēja.
To saprata arī sieviete, kas balsoja pret teicamu vērtējuma atzīmi. Tad jaunais psihologs, kas bija mācījusies oratora meistarības kursos licenzētā Mācību centrā LANDO®, pagriezās pret oponentu un griezās pie viņas ar tādu runu: „Liels paldies jums par komentāru. Kamēr es neesmu aizstāvējusi diplomu, es pagaidām neesmu speciālists. Skatoties uz jums, es saprotu, cik daudz man vēl jāmācas. Tāpēc lūdzu jūs kā pieredzējušai kolēģei nodemonstrēt, kā paskaidrot šim bērnam, lai viņš saprastu”.
Aktīvā un ļauni noskaņotā komisijas locekle izplūda asarās un kliedzot, ka tā nevar, ka tas nav pieļaujams, aizskrēja projām. Toties jaunais psihologs saņēma diplomu ar teicamām atzīmēm.
Gribu vēlreiz atgādināt, ka tāda uzvedība ir attaisnojama tikai tādā gadījumā, ja jums patiešām uzbrūk. Neļaujiet cilvēkiem pašapliecināties uz jūsu rēķina. Cieniet sevi! Velciet uzbrucēju uz skatuves!
Atcerieties, oratora meistarības 2.kursā jūs apguvāt vingrinājumu – kā dejot uz galda. Lūk, velciet kliedzēju uz skatuves, uz galda. Lai kliedz nevis NO zāles, bet PRET zāli. Tas nav tik viegli kā liekas.
Otrajā gadījumā, ja jums uzbrūk, pieļaujot izteicienus: „Tās ir blēņas!” „Un jūs ilgi par to domājāt?” „Muļķības!”, mēģiniet izmantot tādu stratēģiju.
1) Ielieciet punktu (apklusiniet!) Šim nolūkam izmantojiet nāvējošu frāzi: „Paldies! Man ir ļoti svarīgsjūsu viedoklis šajā sakarā”. Netaisnojieties! Runājiet to skatoties uz oponentu ar iecietīgu smaidu.
2) Pēc šīs frāzes pateikšanas pārtrauciet acu kontaktu. Skatieties tagad uz visu auditoriju (viņi nav vainīgi, ka kāds grib jums sabojāt garastāvokli) un sāciet operēt ar faktiem, aprakstot vārdiem, ko jūs darāt. „Mūsu prezentācijas mērķis – jaunas stratēģijas izstrādāšana. Tieši tagad es stāstu par diviem visvairāk iespējamiem notikumu attīstības scenārijiem …” Tādējādi jūs atgriezīsiet klausītājus pie prezentācijas jautājumiem un aiziesiet no personīgas dabas jautājumiem.
3) Turpiniet savu prezentāciju.
Es strādāju kompānijā „Lattelekom” par stratēģiskās attīstības vadītāju. Man pastāvīgi nācās piedalīties darba grupās un prezentācijās, kas notika direktoru padomē. Varat man ticēt, tā ir laba skola!
Atnāciet, un es jūs iemācīšu vadīt lieliskas prezentācijas. Jūs iemācīsities uzstāties tā, lai jūs klausītos.